autolopasi-statisztikak-magyarorszagon-schiller-blog

Autólopási statisztikák itthonról – javuló trend

2019.04.20.

5 perc

A hazai autólopási statisztikák jellemzően a rendőrségtől kikérhető, adott évben, vagy évközi bejelentésben közzétett ellopott autók számából, illetve azok márkájából állnak, ennél részletesebbet a teljes létszámról sajnos nem tudunk meg. A másik – hírportálok között is népszerű – lista a NAKE (Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület) gyűjtése, amely csak a hozzájuk is bejelentett lopásokat tartalmazza, és ami alapján a legtöbben következtetéseket igyekeznek levonni. Nézzük a főbb számokat!


A hazai gépjárműlopások számokban

Míg a 2000-es évek elején még közel 7000 autót loptak el itthon a statisztikák szerint, a 2010-es évek elejére ez 5000 körülire csökkent, majd 2015-től kezdett látványosan esni, és tavalyra már az egész évben kb. 7-800 járműnek kelt lába csupán.

Mi történik a lopott autóval?

Az itthon eltulajdonított autók döntő többsége itthon is marad, és legnagyobb részük bontóba kerül, alkatrésszé változik, mert így a legkisebb az esély a tolvaj lebukására. Azok a lopott autók, amelyeket elbontanak, jellemzően valahogy totálkárossá válnak papíron bontás előtt. Azok az autók, amelyek visszakerülnek a forgalomba, jellemzően egy totálkáros bajtársuk papírjait és azonosítóit öröklik meg. Ezek átírása műhelyben sajnos elég gyorsan elvégezhető, 1-2 olyan felületű jelölt alkatrész van, amelynél a kezelés néhány napot igénybe vehet, hogy a megfelelő számokkal és azonosítókkal guruljon tovább a jármű. A legtöbb autó Budapesten tűnik el, és az agglomerációban alakul alkatrésszé, vagy kap más papírokat.

Népszerűségi listák

Az év elején érkezett 2018-ra vonatkozó statisztikák szerint (a NAKE egyesülethez érkezett bejelentések alapján készült) a leggyakrabban eltulajdonított 15 típus, 15 márka, és 10 legnépszerűbb helyszín:

Sorrend

„Népszerű” típusok

Lopások száma

„Népszerű” márkák

Lopások száma

Helyszín szerint

Lopások száma

1

Ford Focus

15

Volkswagen

33

II. Kerület

18

2

Skoda Octavia

11

Ford

27

XI. Kerület

17

3

Volkswagen Polo

9

BMW

16

III. Kerület

16

4

Opel Corsa

7

Skoda

13

XIV. Kerület

11

5

Volkswagen Passat

7

Toyota

13

XIX. Kerület

9

6

Volkswagen Golf

6

Opel

12

XVIII. Kerület

9

7

BMW 3-as széria

5

Suzuki

8

XX. Kerület

9

8

Toyota Auris

5

Renault

8

XII. Kerület

8

9

Ford Mondeo

4

Peugeot

6

XVI. Kerület

6

10

Audi A3

3

Audi

5

IV. Kerület

5

11

Ford Transit

3

Nissan

5

12

Toyota Corolla

3

Seat

5

13

Suzuki Swift

3

Mercedes

3

14

Peugeot 508

3

Citroën

3

15

Volkswagen Touran

3

Smart

3

Azonban kezeljük óvatosan a listákat, hiszen a hazai autólopások csak mintegy 20-25 %-a szerepel rajta.

Mint az előbbiekből leszűrhető: a lopások összetétele kevésbé utal az egyes autótípusok lophatóságára, hiszen abban lényegi különbség nincs, a kiváltó tényező inkább az alkalom, illetve az egyes autótolvaj-bandák specializáltsága, aminek hatására például az elmúlt években egyes német luxusautóknak gyakrabban kél lába.

A lista első felében lévő márkák jelenléte az Opellel bezárólag a listán összefügg azzal, hogy az utóbbi években a két típus a külföldről nagy számban behozottak közé tartozik, emiatt az alkatrészigény is megnövekedett.

5+1 dolog ami miatt szerepelhet az autód az autótolvajok listáján

Ezek természetesen részben összefüggenek, vagy átfedések vannak közöttük:

  1. A leggyakrabban importált használtautók között van.
  2. Az adott típus az utakon egyébként is gyakori, emiatt nagy forgalmú az alkatrészpiaca.
  3. Az adott típus komolyabb szervizigényű, emiatt nagy forgalmú az alkatrészpiaca.
  4. Egy az adott típusra specializálódott csoport „dolgozik” a városban.
  5. Az adott típusnak van egy idős szériája az utakon, amely a kisebb összérték elv okán – kisebb büntetés lebukás esetén – népszerű.

+1: Az adott típus öreg prémium autó (volt), így presztízsértéke miatt az idősebb példányokat is forgalomban tartják, viszont ezeknek az alkatrészigénye is prémium szintű (klasszikusan ilyen a 3-as BMW, illetve egyes Mercedesek).

Újat vagy régit visznek inkább?

Az a helyzet áll fenn, hogy az idősebb és fiatalabb autók közül nem tűnik el gyakrabban egyik korosztály sem, hiszen míg az idősebb autókat valamivel könnyebb eltulajdonítani, és azokra azért csapnak le, a fiatalabb autókon nagyobb a haszon, így a jobban szervezett csapatok pedig azokat viszik, ők pedig nagyobb volumennel dolgoznak, így a kettő közel kiegyenlítődik.

Itt érdemes megjegyezni, hogy a leggyakoribb autókra való nézegetés közben mindig elsikkad az egyedi autók létszáma, amelyeket sokszor „rendelésre” tulajdonítanak el, hiszen az egyediség miatt hiába nagyobb a tolvaj várható haszna, ha a lebukás veszélye is sokszoros.

2017 óta a leggyakoribb már a „jelerősítős” kocsilopás, ami a kulcsnélküli indítás elterjedésével együtt jelent meg. Erről már itt írtunk egy korábbi cikket, amit ide kattintva tudsz elolvasni: autólopás elleni védekezés.

Legyünk óvatosak, de ne ijedezzünk feleslegesen!

Összességében elmondható, hogy a kis elemszám miatt az itthon ellopott 700 autóból keveset látunk, így valószínűleg a közölt lista pontatlan is lehet. Ha a 100-200.000-ért vett melós Swifteket, F és H Astrákat kötik el, azok gazdái között sokkal kisebb a bejelentési hajlandóság a NAKE felé. Ez azért van, mert nem ismerik a felületet, vagy az alacsony értékük miatt nem is keresik őket intenzíven, a prémiumoknál pedig az autón jó eséllyel CASCO is van, és inkább oda jelenti be a tulaj az eltűnést, ahelyett, hogy a NAKE honlapjára járkálna. Emiatt, nem meglepő módon a középkategória autóit látjuk főleg az elérhető statisztikában. Az óvatosság persze sosem árt, sőt! De nem kell 2,5-szer annyira rettegnünk, ha Opel Corsával járunk, mintha Toyotával szeljük a kilométereket.

Ha tetszett a cikkünk, ne felejtsd el megosztani másokkal is! További érdekes és exkluzív tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra.