A hazai autólopási statisztikák jellemzően a rendőrségtől kikérhető, adott évben, vagy évközi bejelentésben közzétett ellopott autók számából, illetve azok márkájából állnak, ennél részletesebbet a teljes létszámról sajnos nem tudunk meg. A másik – hírportálok között is népszerű – lista a NAKE (Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület) gyűjtése, amely csak a hozzájuk is bejelentett lopásokat tartalmazza, és ami alapján a legtöbben következtetéseket igyekeznek levonni. Nézzük a főbb számokat!
A hazai gépjárműlopások számokban
Míg a 2000-es évek elején még közel 7000 autót loptak el itthon a statisztikák szerint, a 2010-es évek elejére ez 5000 körülire csökkent, majd 2015-től kezdett látványosan esni, és tavalyra már az egész évben kb. 7-800 járműnek kelt lába csupán.
Mi történik a lopott autóval?
Az itthon eltulajdonított autók döntő többsége itthon is marad, és legnagyobb részük bontóba kerül, alkatrésszé változik, mert így a legkisebb az esély a tolvaj lebukására. Azok a lopott autók, amelyeket elbontanak, jellemzően valahogy totálkárossá válnak papíron bontás előtt. Azok az autók, amelyek visszakerülnek a forgalomba, jellemzően egy totálkáros bajtársuk papírjait és azonosítóit öröklik meg. Ezek átírása műhelyben sajnos elég gyorsan elvégezhető, 1-2 olyan felületű jelölt alkatrész van, amelynél a kezelés néhány napot igénybe vehet, hogy a megfelelő számokkal és azonosítókkal guruljon tovább a jármű. A legtöbb autó Budapesten tűnik el, és az agglomerációban alakul alkatrésszé, vagy kap más papírokat.
Népszerűségi listák
Az év elején érkezett 2018-ra vonatkozó statisztikák szerint (a NAKE egyesülethez érkezett bejelentések alapján készült) a leggyakrabban eltulajdonított 15 típus, 15 márka, és 10 legnépszerűbb helyszín:
Sorrend |
„Népszerű” típusok |
Lopások száma |
„Népszerű” márkák |
Lopások száma |
Helyszín szerint |
Lopások száma |
1 |
Ford Focus |
15 |
Volkswagen |
33 |
II. Kerület |
18 |
2 |
Skoda Octavia |
11 |
Ford |
27 |
XI. Kerület |
17 |
3 |
Volkswagen Polo |
9 |
BMW |
16 |
III. Kerület |
16 |
4 |
Opel Corsa |
7 |
Skoda |
13 |
XIV. Kerület |
11 |
5 |
Volkswagen Passat |
7 |
Toyota |
13 |
XIX. Kerület |
9 |
6 |
Volkswagen Golf |
6 |
Opel |
12 |
XVIII. Kerület |
9 |
7 |
BMW 3-as széria |
5 |
Suzuki |
8 |
XX. Kerület |
9 |
8 |
Toyota Auris |
5 |
Renault |
8 |
XII. Kerület |
8 |
9 |
Ford Mondeo |
4 |
Peugeot |
6 |
XVI. Kerület |
6 |
10 |
Audi A3 |
3 |
Audi |
5 |
IV. Kerület |
5 |
11 |
Ford Transit |
3 |
Nissan |
5 |
|
|
12 |
Toyota Corolla |
3 |
Seat |
5 |
|
|
13 |
Suzuki Swift |
3 |
Mercedes |
3 |
|
|
14 |
Peugeot 508 |
3 |
Citroën |
3 |
|
|
15 |
Volkswagen Touran |
3 |
Smart |
3 |
|
Azonban kezeljük óvatosan a listákat, hiszen a hazai autólopások csak mintegy 20-25 %-a szerepel rajta.
Mint az előbbiekből leszűrhető: a lopások összetétele kevésbé utal az egyes autótípusok lophatóságára, hiszen abban lényegi különbség nincs, a kiváltó tényező inkább az alkalom, illetve az egyes autótolvaj-bandák specializáltsága, aminek hatására például az elmúlt években egyes német luxusautóknak gyakrabban kél lába.
A lista első felében lévő márkák jelenléte az Opellel bezárólag a listán összefügg azzal, hogy az utóbbi években a két típus a külföldről nagy számban behozottak közé tartozik, emiatt az alkatrészigény is megnövekedett.
5+1 dolog ami miatt szerepelhet az autód az autótolvajok listáján
Ezek természetesen részben összefüggenek, vagy átfedések vannak közöttük:
- A leggyakrabban importált használtautók között van.
- Az adott típus az utakon egyébként is gyakori, emiatt nagy forgalmú az alkatrészpiaca.
- Az adott típus komolyabb szervizigényű, emiatt nagy forgalmú az alkatrészpiaca.
- Egy az adott típusra specializálódott csoport „dolgozik” a városban.
- Az adott típusnak van egy idős szériája az utakon, amely a kisebb összérték elv okán – kisebb büntetés lebukás esetén – népszerű.
+1: Az adott típus öreg prémium autó (volt), így presztízsértéke miatt az idősebb példányokat is forgalomban tartják, viszont ezeknek az alkatrészigénye is prémium szintű (klasszikusan ilyen a 3-as BMW, illetve egyes Mercedesek).
Újat vagy régit visznek inkább?
Az a helyzet áll fenn, hogy az idősebb és fiatalabb autók közül nem tűnik el gyakrabban egyik korosztály sem, hiszen míg az idősebb autókat valamivel könnyebb eltulajdonítani, és azokra azért csapnak le, a fiatalabb autókon nagyobb a haszon, így a jobban szervezett csapatok pedig azokat viszik, ők pedig nagyobb volumennel dolgoznak, így a kettő közel kiegyenlítődik.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a leggyakoribb autókra való nézegetés közben mindig elsikkad az egyedi autók létszáma, amelyeket sokszor „rendelésre” tulajdonítanak el, hiszen az egyediség miatt hiába nagyobb a tolvaj várható haszna, ha a lebukás veszélye is sokszoros.
2017 óta a leggyakoribb már a „jelerősítős” kocsilopás, ami a kulcsnélküli indítás elterjedésével együtt jelent meg. Erről már itt írtunk egy korábbi cikket, amit ide kattintva tudsz elolvasni: autólopás elleni védekezés.
Legyünk óvatosak, de ne ijedezzünk feleslegesen!
Összességében elmondható, hogy a kis elemszám miatt az itthon ellopott 700 autóból keveset látunk, így valószínűleg a közölt lista pontatlan is lehet. Ha a 100-200.000-ért vett melós Swifteket, F és H Astrákat kötik el, azok gazdái között sokkal kisebb a bejelentési hajlandóság a NAKE felé. Ez azért van, mert nem ismerik a felületet, vagy az alacsony értékük miatt nem is keresik őket intenzíven, a prémiumoknál pedig az autón jó eséllyel CASCO is van, és inkább oda jelenti be a tulaj az eltűnést, ahelyett, hogy a NAKE honlapjára járkálna. Emiatt, nem meglepő módon a középkategória autóit látjuk főleg az elérhető statisztikában. Az óvatosság persze sosem árt, sőt! De nem kell 2,5-szer annyira rettegnünk, ha Opel Corsával járunk, mintha Toyotával szeljük a kilométereket.
Ha tetszett a cikkünk, ne felejtsd el megosztani másokkal is! További érdekes és exkluzív tartalmakért látogass el Facebook és Instagram oldalunkra.